21. okt. 2010

...Utdannelse

Noen dager siden sist jeg var innom her. Det er også en del av min forandring, det å kunne skrive fordi jeg har lyst og ikke fordi jeg tror jeg må :-) I disse dager har det vært og er fremdeles debatt om fedme, skyld og ansvar. Mange har rett, mange tror de vet og noen har iallefall feil fokus. Jeg kan ikke skylde på andre for at jeg er havnet her jeg er nå. Jeg har hatt mange muligheteter til å rette på ting i løpet av disse årene. Jeg velger å ikke fokusere på akkurat det, og syns det er viktigere at samfunnet fokuserer på å hjelpe de som ikke er kommet så langt, på barn og ungdom som fremdeles kan lære og som kan slippe min og andres erfaring og kamp!! Det vil imidlertid ikke forstyrre min kamp, og mine tanker rundt hva jeg trenger. Jeg har endelig fått såpass med energi at jeg er istand til å se mine egne behov. Når helsa svikter såpass at man ikke kan ignorere det lenger er det som å starte en ny utdannelse. Det er som desentraliserte samlinger, en utdannelse som vil vare i 5år minst. Jeg har faste møter med helsevesen som hjelper meg å fokusere. Kroppen stresser fordi jeg er redd for å mislykkes. Dette fører med seg andre helseproblemer som jeg må ta meg tid til å få under kontroll. Betennelse i flere kroppsdeler er med på å så tvil om det jeg holder på med. Bente sine ord RØD og GRØNN smerte brukes daglig som motivasjon. Dette blir veldig bra når jeg blir lettere, og kroppen såvel som hjerne spiller på lag. Jeg krever i likhet med de fleste andre med diagnose sykelig overvekt veldig lite av samfunnet. Det eneste jeg krever er forståelse og respekt for at dette tar tid, jeg finner meg ikke i at andre skal definere meg som et umulig tilfelle...at løpet er kjørt. Jeg har maaaaaange gode år igjen av livet. Disse skal jeg leve sunt og godt. Selv om jeg skylder meg selv..ja, så tar jeg nå ansvar for egen helse og syns jeg fortjener hjelpen jeg får. Livet mitt skal ikke lenger være fylt med skam og mindreverdighetskomplekser. JEG ER MEG OG JEG ER FLOTT :-)

1 kommentar:

  1. Hei Elin Beate, har stor tru på at dette klar du å gjennomfør :-) At det e vanskelig og at det krev viljestyrke veit e sjøl! Ikke lett å få den berømte kroppsdelen opp a sofaen og ut å trim. Ønska de masse goe tura i skog og mark, førr d e den beste opplevelsen du kan få samtidig som d hjelp å hold se i form. Løkka t videre :-)

    SvarSlett